Farger og grafisk grensesnitt i film

Forrige søndag så jeg cyberpunk anime filmen Ghost in the Shell: S.A.C. Solid State Society.

I tillegg til å inneholde visjoner om hvordan fremtidig interaksjon kan se ut, viste den også tydelig hvilke konvensjoner som finnes når det gjelder hvordan grafisk brukergrensesnitt ofte ser ut på film: det er grønt og svart. Jeg vet ikke hvor denne tradisjonen kommer fra, men det er ikke vanskelig å se en sammenheng med tidlige terminalers grønne skrift på svart skjermbakgrunn.

Nedenfor er tre bilder fra forskjellige grensesnitt i filmen.

Ghost in the Shell: Health monitor

Ghost in the Shell: Wall

Ghost in the Shell

Selv i filmer med fremtidsvisjoner låses mye av utseende til konvensjoner. Matrix, som langt på vei bygger historien sin på Ghost in the Shell historiene, har samme grønt/svart interface i de klassiske koderegn-sekvensene. I film nummer tre, the Matrix Revolutions, er det imidlertid en scene hvor operatørene av inngangsslusene til Zion sitter ved et minimalistisk og sensuelt hvit/grått interface. Tom Cruise håndterer også data i et lekkert gjennomsiktig grensenitt i Minority Report. Bortsett fra disse eksemplene, har jeg en oppfatning av at mye GUI i film går i grønt og svart - og jeg lurer på hvorfor.

Det er også interessant å se hvordan farger benyttes for å illustrere hvem som er ond og hvem som er god, i filmer som handler om de godes kamp mot det onde. I The hunt for Red October brukes farger ganske snedig for å fortelle brukeren i hvilken ubåt scenen utspiller seg. Hvilken ubåt har rødt lys og hvilken har friskt og lyseblått? Svaret er ikke alltid som man først skulle tro, fargen er med på å bygge opp under fortellingen - og fargen hjelper å identifisere. I Star Wars kan man forstå på fargen på lasersverd og laserskudd hvem som er hvem.

I scenen fra Ghost in the Shell filmen hvor to snikskyttere har peilet hverandre inn i kikkertsiktet, hjelper fargen på grensesnittet seeren å forstå hvem som ser på hvem.

Ghost in the Shell: Sniper 1

Ghost in the Shell: Sniper 2

En annen ting jeg ble oppmerksom på er hvordan farger brukes for å fortelle status på et system. Handlingen i filmen utspiller seg i 2034 og augmented reality er en realitet. Rollefigurene har implementert cyberbrain og systemet kan bli hacket av andre som er koblet til nettverket. I wikipedia forklares det slik:

Cyberbrain warfare is portrayed as a natural consequence of the integration of cybernetic and wireless communication technology directly into the human brain. Despite the apparent risks, even the most paranoid characters in the story find the benefits of directly networking their brains to be indispensable.

Grensesnittet i cyberbrain oppleves slik i første-person:

Ghost in the Shell: Augmented

Når en av hovedkarakterenes cyberbrain blir hacket, illustreres det slik:

Ghost in the Shell: Augmented hacked

Ghost in the Shell serien og filmene er et spennende dykk inn i et fremtidig univers. Men for at vi som seere skal best forstå dette universet må presentasjonen av det spille på de konvensjonene vi forstår. Bruk av farger og kjente måter å visualisere systemer på blir derfor et nyttig middel.

Men hvis dette er konvensjoner seere kjenner fra filmer, de fleste futuristiske eller fra state of the art teknologimiljøer, hvorfor leveres ikke da operativsystemer til dagens datamaskiner med dette fargeskjemaet i grensesnittet? Et WIMP grensesnitt i grønt og sort? Som blir rødt når brannmuren blokker en inntrenger eller virusprogrammet finner en infisert fil? Akkurat som på film?

4 kommentarer så langt

  1. Yngve sa mandag, 18. februar 2008

    Syntax-highlighting er gui :)

    Dessuten er det mennesklige øyet best adaptert til å se kontraster ved gulgrønt lys, og monitorer med gulgrønn/svart representasjon vil derfor trenge mindre effekt for å formidle de samme kontrastene. Dessuten ser grønnt på svart kjempekult ut på avstand :)

  2. aggi sa mandag, 18. februar 2008

    særlig når man lager sånn mønster-tegninger ved hjelp av utropstegn og kommaer i grønt på svart… ;P

  3. william sa onsdag, 20. februar 2008

    jeg hadde ikke blitt overrasket om vennlige prikker på radaren til militære fartøy faktisk dukker opp i hyggelig grønn/blå og ukjente kontakter dukker opp i rødt. grensesnittet burde jo bruke de samme virkemidlene, kanskje de samme konvensjonene også, som på film, hvis enkel forståelse er målet. og hvis disse konvensjonene er treffsikre, selvsagt.

    en ting er iallefall sikkert, og det er at jeg til dags dato har til gode å se en film hvor de bruker windows. men det er kanskje rettighetsbasert mer enn at det skal se spennende ut.

    spennende side, lars, kommer til å titte innom i ny og ne :)

  4. Lars K sa onsdag, 20. februar 2008

    >yngve: godt poeng om fysiologien, men hvorfor er det bare på film (og militærradarer) de bruker det?

    >aggi: jess :D

    >william: ønsker dine kommentarer velkommen, william :) jeg tror jeg heller ikke har sett windows brukt i en film…

Vil du kommentere?

E-postadressen din vil ikke bli vist til andre